poniedziałek, 9 lutego 2015

Konsul Kosoń sędzią czy "sędzikiem" (mężem sędzi)?

   Podczas codziennych prasówek ten komunikat jakoś przeoczyłem. Zawierał informację o otwarciu 6.02.2015 Konsulatu Honorowego Republiki Litewskiej we Wrocławiu. Znajomy ekonomista, który podobnie jak ja monitoruje nieprawidłowości w tzw. wymiarze sprawiedliwości, zwrócił mi uwagę na zdanko powtarzające się w dziennikarskich notkach. Wynika z niego, że konsulem honorowym został Tomasz Artur Kosoń, „twórca i menedżer przedsiębiorstw prawnych, finansowych i inwestycyjnych, tworzących Grupę DAF” (Dolnośląska Agencja Finansowa) oraz „absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego z uprawnieniami sędziego” (w „Gazecie Wrocławskiej” jest nawet wprost: „sędzia”).  

   Sędzią to może i Kosoń jest, ale z pewnością nie sądowym. Nie doszukałem się go na liście nominowanych przez prezydenta RP (ani przez Polski Związek Szachowy, gdzie mnie można znaleźć).

   A co ma znaczyć passus: „z uprawnieniami sędziego”? Znajomy prawnik domyśla się, że nowy konsul mógł odbyć aplikację, ale nie zdecydował się na końcowy egzamin (w tym momencie przypomniałem sobie przypadek Aleksandra Kwaśniewskiego, który z kolei uzyskał absolutorium, ale magistrem nie został).

   Ponieważ większość Czytelników moich blogów zapewne nie pamięta – przypomnę, com pisał o Kosoniu 12.07.2014. Z lenistwa robię to sposobem „kopiuj-wklej”.

MIĘDZY NAMI PIENIĄŻKAMI

   Pewien znajomy biznesmen, próbujący od jakiegoś czasu poznać kulisy dziwnego orzecznictwa wrocławskiego „wymiaru sprawiedliwości” w sprawach windykacji długów, tropiący m.in. działalność zawodową Urszuli Kubowskiej-Pieniążek (sędzi, przewodniczącej Wydziału Cywilnego Odwoławczego Sądu Okręgowego we Wrocławiu) i jej męża Zdzisława Pieniążka (byłego sędziego Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu, obecnie radcy prawnego powiązanego z kapitałem finansowym), zwrócił moją uwagę, że sędzią Sądu Rejonowego dla Wrocławia-Śródmieścia jest Monika Pieniążek-Kosoń.

   Sprawdziłem. Faktycznie: Monika Anna Pieniążek-Kosoń została nominowana na sędzię SR dla Wrocławia-Śródmieścia w 2005 jeszcze przez prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego i jest nią tam do dziś. Córka Urszuli i Zdzisława? Próbowałem potwierdzić lub zaprzeczyć, ale natrafiłem na wewnątrzsądową zmowę milczenia.

   Przy okazji sam ustaliłem, że funkcję prezesa zarządu wrocławskiej Dolnośląskiej Agencji Finansowej, zajmującej się „kupnem wierzytelności”, „dochodzeniem należności”, „restrukturyzacją zadłużenia” i „obsługą prawną przedsiębiorstw”, sprawuje Tomasz Kosoń. A w składzie rady nadzorczej tejże DAF jest – wymieniony na pierwszym miejscu, w kolejności niealfabetycznej – Zdzisław Pieniążek…

   Przypomnę, że Urszula Kubowska-Pieniążek to ta sama dama, która dwukrotnie zablokowała możliwość wznowienia postępowania w sprawie moich roszczeń finansowych wobec Zakładu Ubezpieczeń. Oddalając obie skargi, nie uwzględniła zarówno litery ustaw, dotyczącej meritum mojego żądania odszkodowawczego, jak i jednego z wyroków Sądu Najwyższego, dowodzącego trafności mojej interpretacji obowiązujących przepisów”.

   PS. Ciekawostka: Podczas otwarcia konsulatu honorowego Litwy we Wrocławiu placówkę tę poświęcił – cytuję – „ksiądz Alfonsas Jurkevicius”. W jednym z komentarzy w internecie mieszkaniec pobliskiego Smolca napisał, że  widoczny na zdjęciu duchowny to jego parafialny sąsiad, którego dotychczas znał jako Alfonsa Jurkiewicza...